Прочетен: 2429 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 10.02.2016 10:06
За значението на Христовите думи „не мир дойдох да донеса, а меч”
Св. Николай Сръбски
Писмо до ковача К.
Нима такъв праведен и милостив човек не е наясно с дълбокия смисъл на тези думи? Аз смятам, че го знаеш, но просто търсиш потвърждение. Праведният и милостив Бог открива тайните чрез Своя Свети Дух. Ако ти беше единственият ковач в Иерусалим по времето, когато евреите са разпнали Господа, нямаше да има кой да изкове необходимите гвоздеи.
„Не мислете, че дойдох да донеса мир на земята; не мир дойдох да донеса, а меч” (Мат. 10:34). Така е казал Господ. Чети, като да е казано: „Не съм дошъл, за да примиря истината с лъжата, мъдростта с глупостта, доброто със злото, правдата с насилието, скотообразното съществуване с човечността, невинността с разврата, Бога с мамона. Не! Донесох меч, за да разсека и отделя едното от другото, та да няма никакво смесване.”
Че това тълкувание е правилно се вижда от по-нататъшните думи на Христос: „Защото дойдох да разлъча човек от баща му, и дъщеря от майка й, и снаха от свекърва й” (Мат. 10:35). Защото ако синът поеме след Христа, а бащата си остане в мрака на лъжата, мечът на Христовата истина ще ги раздели. Истината е по-скъпа от бащата. И ако дъщерята тръгне след Христа, а майката си остане упорита отрицателка на Христа, какво общо би могло да има между тях? Христос не е ли по-сладък от майката? Същото е и със снахата и свекървата.
Не ме разбирай обаче неправилно, че онзи, който познае и обикне Христа трябва веднага да се отдели от своите сродници. Не е написано това. Достатъчно е да се отдели с душата си и да не приема в душата си нищо от помислите и делата на невярващите. Защото ако биха се отделили вярващите от невярващите, в света биха се образували два враждуващи помежду си лагера. И тогава кой би учил и изправял невярващите? И Самият Господ търпял неверния Иуда до Себе Си цели три години. Мъдрият Павел пише: „Неповярвал мъж бива осветен чрез вярващата жена, и неповярвала жена бива осветена чрез вярващия мъж” (1 Кор. 7:14).
Накрая ще ти покажа какво духовно тълкуване на тези Христови думи дава славният Теофилакт Охридски: „Под баща, майка и свекърва разбирай всичко старо, а под син, дъщеря и снаха – всичко ново. Господ иска Неговите нови Божествени заповеди и учение да победят всички наши стари греховни навици и обичаи.”
И тъй, думите за меча донесен на земята напълно подобават на Христа Миротвореца и Мироподателя. Той дава Своя небесен мир като някакъв небесен балсам на онези, които искрено вярват в Него. Но Той не е дошъл да въдвори мир между синовете на светлината и синовете на тъмнината.
Поздрав на теб и на децата. Мир вам от Бога и благословение.
Владика Николаj, Мисионарска писма.
Българската Уикипедия в плен на руски лъ...
Като пеперуда