Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.09.2014 14:06 - Българите - първите християни в Европа
Автор: ravramov Категория: Новини   
Прочетен: 3611 Коментари: 3 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

ПЛОВДИВ Е ПЪРВАТА ХРИСТИЯНСКА ПРЕСТОЛНИНА НА ЕВРОПА

ТУК, В ТРАКИЙСКИЯ ГРАД ПЛЪПДИВЪ, АПОСТОЛИТЕ ПАВЕЛ И СИЛА СА ПОКРЪСТИЛИ БЪЛГАРИТЕ В РЕКА МАРИЦА

Проф. дбн Димитър Н. Нанкинов

 

image

През 2019 г. древният Пловдив (Пулпудева, Филипопол) ще се увенчае с престижното звание „Европейска столица на културата“.

Има събития в човешката ис­тория, с които ние, българите, трябва вечно да се гордеем. Едно от тези малко извест­ни или нарочно забравяни събития е, че българите (траките) първи в Европа са приели християнството. Това е станало преди две хиляди години, в началните десетилетия след Христа, когато на река Марица в Пловдив светите апостоли Павел и Сила за първи път на нашия континент извърш­ват светото кръщение. Важната историческа случ­ка е отразена в „Деянията на апостолите” и в посла­нията на св. апостол Павел до римляните и до филипяните (т.е. пловдивчаните). За да стигнат от Мала Азия до Пловдив, апостол Павел и апостол Сила (тракиец, бъл­гарин, който е знаел мест­ния език и е помагал на апос­тол Павел при общуването му с българите) пътуват отначало с кораб до остров Самотраки и до пристанищ­ния град Неаполис (Кавала), а след това пристигат в Пловдив. На река Хебър (Ма­рица) те извършват велико­то дело – покръстването в Христа на местните жите­ли. Така

поставят началото на първата християнска община и на първия епископски престол в Европа

Известно е, че първа свето­то кръщение приема една жена на име Лидия. Римля­ните арестуват двамата апостоли, но през нощта става земетресение, тъм­ницата се разрушава и те излизат на свобода.

Районите, посетени от апостолите Павел и Сила на Балканите са били населе­ни с траки (българи), които са наричали Филипополис с българското име Плъпдивъ (Пловдив).

image

Малката базилика в Пловдив доказва, че градът е един от първите центрове на Християнството на Стария континент

image

 
В своите бележки за Посла­нието на апостол Павел към римляните бл. Теофилакт Български пише: „Апостол Павел казва: „… тъй че раз­пространих благовестието от Йерусалим и околността дори до Илирик”. Искаш до­казателства за това, което говоря ли, казва (ап. Павел)? Виж големия брой на моите ученици – от Йерусалим до Илирик, който съвпада с гра­ниците на днешна България. Не е казал: аз съм проповяд­вал, а „изпълних благовести­ето“, за да покаже, че слово­то му не е било безплодно, но действено. За да не поми­слиш, че е вървял по прав и широк път. „И околността“, казва, т. е. аз съм обходил народите, проповядвайки и на север, и на юг…’’

„Посланието” може да бъде тълкувано от различ­ните хора по различен на­чин, но за нас, българите, е важно, че най-рано в Европа (още преди средата на пър­ви век), християнството е било разпространено сред нашите далечни предци – древните българи и че още тогава – много столетия преди 681 година! – тук, на Балканите, е имало държава България.

В Пловдив апостол Павел научава, че юдеите искат да го убият при неговото пътуване до град Троя. По дух той се е смятал траки­ец и е следвал орфическото учение на траките, което е било преследвано от орто­доксалните евреи. За по-го­ляма безопасност апостол Павел се качва на кораб в Пловдив и след петдневно плаване по пълноводната тогава река Марица и през Тракийско (Егейско) море пристига в Троя. Според българския историк Стефан Гайдарски тракийският ор­физъм е учение много близко до християнството, пред­вестник на християнство­то, съществувало хилядо­летия преди Христа, много преди Иисус да се роди във Витлеем и стане човек … като нас. В тайните орфи­чески „Тракийски Послания“ пише:

”Този същият Иисус беше познат …. още от Древна Тракия. А те го наричаха Въз­кресението – Иисус, Ти-Он-Иисус, Дион-Иисус, което гърците изопачиха и нареко­ха Дионисус или Дионисий”.

На 29 юни 65 година апос­толите Петър и Павел са били осъдени от император Нерон и обезглавени в Рим.

image

Апостолите Павел и Сила напускат тъмницата в Пловдив благодарение на чудодейно земетресение

Впоследствие христи­янството сред траките и скитите, обитаващи край­брежието на Черно море, разпространява и братът на Петър, св. апостол Андрей Първозвани, първият Хри­стов последовател. По­степенно християнството прониква в земите, населя­вани от българите по цели­те Балкани, в Мала Азия и по Северното Причерноморие.

Българската държавна власт се оказва изключител­но толерантна към изповядването на християнството. Върху територията на Пър­вото българско царство са действали няколко стотин църкви и манастири. Бъл­гарската църква е била са­мостоятелна (автокефална) и датира още от първи век. Отличава се от византий­ската – това са две различни естетически и богословски концепции. Така много веко­ве преди обявяването му за държавна религия (864-865 г.) християнското учение дос­тига до повечето българи, населявали Балканския полу­остров. Адаптирането на древната свещена българска (бохарска) азбука, възникнала въз основа на тракийското пиктографско, т.е. йерогли­фно писмо, създаването на нейна основа на славянска­та писменост от Светите братя Кирил и Методий и

проповядването на християнството на роден език, довежда до бурно развитие на българската книжовност,

създава се оригинална и преводна книжнина на роден език, превеждат се бого­служебни книги. Разцветът на българската среднове­ковна литература започва с пристигането през 885 година в столицата Плис­ка на учениците на Кирил и Методий. Във Велики Пре­слав и в Охрид се оформят двата главни културни цен­търа на Първото българско царство.

От България христи­янството и българската писменост и книжнина се разпространяват сред дру­гите славяни (скити), оби­таващи по онова време огромните евроазиатски пространства. През този период, специално за нуж­дите на новопокръстения руски народ, от България към Русия заминават голе­ми количества оригинални и преписни български ръкопи­си, а български свещенници и учители „подготвят първи­те грамотни люде у източ­ните славяни”.

Християнството е из­ползвано от ромеите (гър­ците) като мощно и ковар­но оръжие за подчиняване и поробване на съседните народи. Русия не е била поро­бена от Източната Римска империя, защото от момен­та на приемането на хрис­тиянството от българите и до днес богослужението в нея се води не на гръцки, а на древнобългарски (църков­нославянски) език.

Кръст (крьсть, крестъ) е древнобългарска (тракий­ска) дума. Цялата християн­ска терминология с корена „крьст”, използвана в Русия, произхожда от кръста като символ на християнството. Главната улица в град Киев, която минава по руслото на бившата рекичка, в която е станало покръстването на руснаците, се нарича Креш­чатикъ.

Много са доказателствата, които показват, че Русия е покръстена от българите, а не от гърците.

Покръстването на бълга­рите, а също и на други ев­роазиатски народи, е било многовековен и сложен процес. В Русия християн­ството е прониквало как­то от Дунавска, така и от Стара Велика България, съ­ществувала 515 години, от 165 до 680 г., върху обширна­та територия между Кас­пийско море и Карпатите. Покръстването на източ­ните славяни и разпрос­транението на писменост­та в Русия е продължило и при св. български цар Борис Първи, при неговия син цар Симеон Велики, при внука му св. цар Петър Първи и след това. България е помогнала и при официалното при­емане на християнството от Киевска Русия. Това е станало след величавата съвместна победа (над на­хлулите в нашата страна ромеи) на българите и ру­сите, водени от българския цар Самуил и киевския княз Владимир при Траянови вра­та на 17 август 986 година. След битката при Траяно­ви врата двамата велики държавници и пълководци сключват договор за ве­чна дружба между наши­те народи, според който през 986-992 г. български свещенници покръстват руския народ. Първият ки­евски митрополит Михаил е българин от град Охрид, отишъл в Киев с няколко епископа. Всяка година на 28 юли с пищни тържества Русия чества официалното покръстване на своя народ, станало по времето на княз Владимир Покръстител, внук на българската княги­ня Олга, женена за киевския княз Игор и след неговата смърт дълго време упра­влявала Киевска Русия.

Но преди да се случат из­броените и много други съ­бития на нашия континент и в света е трябвало най-на­пред да бъдат покръстени първите българи.

Пловдив с право може да се нарича Европейска столица (престолен град) на християнството,

защото именно в този български град, за първи път масово жители на Ев­ропа са получили светото кръщение, създадена е пър­вата християнска община и първия епископски престол в Европа. За да имаме бъде­щея е необходимо да знаем, тачим и пазим своето мина­ло. Важните за България ис­торически дати не трябва да се премълчават, а да се прославят и вековечават. Време е в Пловдив, край река Марица, върху хълма на Ста­рия град или на Младежкия хълм, да издигнем величест­вен гранитен паметник на Иисус Христос, който да се вижда отдалече и да напом­ня на нас и на всички хора по Земята за един от българ­ските приноси в човешката цивилизация, за нашата вяра и нашата велика история.

 

Какво означава титлата „столица на културата“

image 

През 2019 година един български и един италиански град ще се увенчаят с престижното звание „европейска столица на културата”. Това състе­зание носи много възможности и пози­тиви не само на спечелилите градове, но и на тези, които участват актив­но в процеса на подготовка, защото насочва вниманието на гражданите и хората, които взимат решения към развитието на културата. Неотдав­на международно жури с председател Стийв Грийн реши, че през 2019 г. бъл­гарският град Пловдив ще бъде една от двете европейски столици на кул­турата. Изборът на град в Италия ще се състои през октомври. Офици­алното решение на Съвета на мини­стрите на ЕС се очаква през май 2015 г.

Инициативата „Европейска сто­лица на културата” е сред най-прес­тижните и популярни европейски културни събития. Замислена е с цел да допринесе за сближаването на ев­ропейските народи.

Решение за нейното осъществява­не е взето през юни 1985 г. от Съве­та на министрите на културата на Европейския съюз по инициатива на гръцката артистка и политическа деятелка Мелина Меркури. В периода след 1985 г. повече от 40 градa са из­брани за титлата „европейска сто­лица на културата“ – от Стокхолм до Генуа, от Атина до Глазгоу, от Краков до Порто.

Събитието може да донесе ог­ромни ползи за градовете в културно, социално и икономическо отношение в рамките на самата година и след това. То е уникална възможност за обновяване на градовете, за промяна на представата за тях и за тяхното популяризиране в европейски и меж­дународен план. По изчисления на ня­кои предишни успешни столици вся­ко евро, инвестирано в събитието, може да генерира печалба в размер между 8 и 10 евро. Така събитието може да допринесе за растежа и зае­тостта.

 http://www.vestnikataka.bg/2014/09/%d0%bf%d0%bb%d0%be%d0%b2%d0%b4%d0%b8%d0%b2-%d0%b5-%d0%bf%d1%8a%d1%80%d0%b2%d0%b0%d1%82%d0%b0-%d1%85%d1%80%d0%b8%d1%81%d1%82%d0%b8%d1%8f%d0%bd%d1%81%d0%ba%d0%b0-%d0%bf%d1%80%d0%b5%d1%81%d1%82%d0%be/




Гласувай:
1


Вълнообразно


1. nikikm - Впечатлен съм!
12.09.2014 23:12
Изключителен материал! това,което искам да добавя с риск да не съм прав е:
Изпускането на Св.Андрей,като покръстител,а това е в 37 г.сл.Хр.
Св.Павел е с много уговорки Свети..!Не знаем всичко.
.."Сред траки и скити..." Скитите не са ли траки и по някое време наречени българи!?
Фактът,че авторът,признава,че българската църква възниква в първи век от Хр.,заслужава само адмирации!Лека полека мозайката се подрежда,докато светът разбере,че гърците не са първите Християни,че пишат с наши букви,а цялата им история и митология е наша,на българите!
цитирай
2. nikikm - Още веднъж!
12.09.2014 23:45
Пловдив и България не могат да бъдат чиновническа инициатива!Те са основата на световната, не само на европейската цивилизация!България не може да бъде „избирана“ ! България или неин град,за истината,че всичко в Европа е и започва от България! Фактът не може да бъде избиран! И „Европа“, българско име, е длъжник на България,дори за съществуването си,в голяма степен и за гена си и трябва да знае това! Краят на материала с изчисления в евра и пр. е търговски и достоен за съжаление! Тук БЪЛГАРСКОТО се губи! Ползата не е добра основа за Истината и Духовността! Жалко,за тези,които са написали истински и хубави неща и ги препоръчват с цел ПОЛЗА, без значение за кого! Срамно,мизерно,дребничко и комплексарско,от гледна точка на НАЦИОНАЛНОТО ДОСТОЙНСТВО! Н.М.
цитирай
3. ravramov - Материалът е наистина изключителен,
14.09.2014 12:30
а що се отнася до апостол Павел, то той е велик светия при това без уговорки.

На всичко отгоре св. Павел е един от двамата първовърховни апостоли, потрудил се най-много за разпространението на словото Божие!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ravramov
Категория: Новини
Прочетен: 427285
Постинги: 193
Коментари: 136
Гласове: 218
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031